המומחיות שלנו

טיפולים מורכבים – שחיקת שיניים, חוסר שיניים

צרו קשר עכשיו!

שחיקת שיניים

שחיקת שיניים היא תופעה אשר במהלכה נשחקות השיניים מול השיניים שמנגד, לרוב באופן לא מודע. בדרך כלל, תופעה זו מתרחשת בלילה, בזמן השינה ואז מוגדרת התופעה כהפרעת שינה. 95% מהאוכלוסייה שוחקת את שיניהם ברמות שונות של חומרה, אך רק 5% מביניהם זקוקים לטיפול. עם הזמן ובעקבות שחיקת השיניים, נגרם אבדן רב של חומר השן והשיניים נראות קצרות יותר. הדבר מהווה פגם אסתטי ניכר ואף פוגע בתפקוד מערכת הלעיסה.
שחיקת שיניים אינטנסיבית עלולה להביא לשבירת שיניים, שחזורים שונים, כתרים , גשרים ולעיתים גם שתלים.

הטיפול הראשוני בשחיקה הוא הכנת סד לילה . הסד הוא מגן שיניים עשוי פלסטיק שקוף אשר מורכב על אחת הלסתות בזמן השינה ותפקידו להגן על השיניים מפני השחיקה ולהרפות את שרירי הלעיסה.

במקרים של שחיקה נרחבת ואבדן חומר שן רב יש לשחזר את השיניים מחדש באמצאות כתרים על גבי השיניים.

בעיות סגר

סגר לא תקין הוא מצב של חוסר התאמה או יחס לא תקין בין השיניים של לסת עליונה ותחתונה כאשר הפה סגור (סגר). סגר לא תקין עלול לגרום לתופעות שונות כגון בעיות תפקודיות של מערכת הלעיסה, חוסר יכולת לסגור את הפה כראוי ומראה לא אסתטי של השיניים. שיניים שאינן במקומן פגיעות יותר לעששת ולדלקות חניכיים.

הגורמים לבעיות סגר הינם רבים בינהם; תורשה, הרגלים וטיפולי שיניים קודמים. עקירות שיניים שנעשות ללא השלמת השן שנעקרה  יכולות להסתיים בתזוזת והטיית שיניים שיגרמו לחוסר איזון בסגר. על המומחה לשיקום לדאוג להשלמת שיניים חסרות ובמקרים של שיקומי פה גדולים להקפיד על יצירת סגר תקין.

חוסר שיניים

ניתן לחלק חוסר שיניים למולד ונרכש. חוסר שיניים מולד נובע, לרוב, מתורשה (גנטיקה), ויכול להיות חלקי או מלא . חוסר שיניים חלקי ניתן למצוא אצל אחוזים גבוהים מן האוכלוסייה – למשל, לרבים חסרות שיניים חותכות צדדיות בלסת העליונה (12,22), או מלתעות שניות בלסת התחתונה (35,45). כששן חסרה אזי השיניים הסמוכות לה תופסות את מקומה ולעיתים הדבר גורם לבעיות אסתטיות.

אם חוסר השן הוא קדמי אז אנו המומחים לשיקום נעזרים במומחה ליישור שיניים. אנו צריכים לפנות מקום לשתל שיחליף את השן החסרה או לחילופין, יש להזיז שן אחרת סמוכה שתשלים את השן החסרה. מכיוון שזו החלטה שיקומית המומחה לשיקום הפה יחליט על סוג הטיפול המתאים בהתאם למקרה.

במקרים כששן אינה מתפתחת, גם העצם שנמצאת סביבה  אינה מתפתחת ונשארת דקה. כשיש חוסר שיניים נרחב הבעיה מורכבת יותר. קיים צורך להשלים את השיניים החסרות, תוך תהליך בניית עצם, שתלים, כתרים. וזאת כדי להשיג תוצאה אסתטית ותפקודית טובה.

חוסר שיניים נרכש נובע ממחלות ונגעים שונים, המובילים בסופו של דבר לעקירת שיניים . על המומחה לשיקום הפה למצוא את הפתרון המתאים להשלמת חוסר השיניים לצורך מתן פתרון תפקודי ואסתטי למטופל.

הרס שיניים נרחב

משנן שחוק

שינוי מימד אנכי